دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای (۲۰ فروردین)
دانشمندان ایرانی، فناوری تولید بیش از ۵۰ نوع رادیو دارو را بومی‌سازی کرده اند. هم اکنون دانش ساخت این رادیو دارو‌ها که در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان‌ها کاربرد دارد، فقط در اختیار ۵ کشور جهان است.

به گزارش آوای خزر، دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم و راه‌اندازی زنجیره کامل غنی سازی به کمک سانتریفیوژ‌های ساخت ایران، خبری بود که روز ۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۸۵ منتشر شد که این خبر در تقویم این روز به عنوان روز ملی فناوری هسته‌ای نامگذاری شد، چراکه دانشمندان و متخصصان ایرانی به ساخت نسل جدیدی از سانتریفیوژ‌ها دست یافتند و با این موفقیت ایران در زمره کشور‌های صاحب تکنولوژی در غنی سازی اورانیوم قرار گرفت.

انرژی هسته‌ای انرژی گرمایی آزاد شده حاصل از شکافت اتم اورانیوم است که از آن برای تولید بخار آب و گرداندن توربین‌های تولید برق استفاده می‌شود. این فناوری علاوه بر تولید انرژی، در حوزه‌های مختلف پزشکی، غذایی، صنعتی، تجاری و کشاورزی نیز کاربرد‌های وسیعی دارد و از این فناوری می‌توان از تولید رادیو دارو‌ها و تصویربرداری‌های هسته‌ای گرفته تا دفع آفات و حشرات بهره برد.

پزشکی هسته ای، همان استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و جزو کم خطرترین و ایمن‌ترین روش‌های تصویربرداری تشخیصی است که در دنیا استفاده می‌شود.

حیاتی‌بودن روش‌های تشخیصی و درمانی بر پایه پزشکی هسته‌ای و نیمه عمر پایین رادیو دارو‌ها موجب شده است که تمام کشور‌های پیشرو در علم پزشکی منابع و تجهیزات لازم در تولید این دارو‌های ارزشمند را در داخل کشور خود ایجاد کنند، چراکه کمبود یا دسترسی نداشتن به این دارو‌ها به صورت روزانه زندگی هزاران انسان را با خطر مواجه می‌کند.

این رادیو دارو‌ها در تشخیص زودهنگام بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های استخوانی، غدد بزاقی، تیروئید، پاراتیروئید، شش ها، کبد و کلیه‌ها کاربرد دارند. در درمان هم برای بیماران مبتلا به سرطان نقش بسیار موثری دارند. همچنین با بهره گیری از پرتو‌های منتشر شده از رادیودارو‌ها می‌توان برای جلوگیری از تقسیم و انتشار سلول‌های سرطانی و همچنین ضعیف کردن و نابودسازی آن‌ها استفاده کرد.

موفقیت‌های چشمگیر کشور در دانش پزشکی هسته‌ای و تولید رادیو دارو‌ها
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهشگر: بیگ پور
 
انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها